Kemin lentoaseman 80-vuotistapahtumassa kävi 4 000 henkeä. Kuvassa etualalla paneelikeskustelun yleisöä ja taustalla Finnairin kone, johon oli mahdollisuus tutustua.

15.08.2019 | 07:15 | 0

Charter-liikenne toisi potkua Kemi-Tornio lentoaseman kehittämiseen

 

Juttu ja kuva

MATTI KOSKENRANTA

 

Kemi-Tornion lentoaseman kehittämisessä charter-liikenne on avainasemassa. Näin todettiin Kemin lentoaseman 80-vuotistapahtumassa pidetyssä paneelissa.

 

Projektipäällikkö Rauno Kurtti Pohjois-Suomen kehittyvä lentoliikenne 2020 -hankkeesta, muistutti, että Pohjois-Suomen muiden lentokenttien kehittäminen on lähtenyt charter-liikenteestä.

– Ensin saadaan charter-yhtiöt yhdessä matkanjärjestäjien kanssa kiinnostumaan alueesta, ja sitten matkanjärjestäjä lähtee voimakkaasti markkinoimaan aluetta. Samalla alue nousee laajemman yleisön tietoisuuteen ja sitä kautta lähtevät reittiyhtiöt kiinnostumaan kohteesta. Näin on käynyt Rovaniemellä, Ivalossa Kittilässä ja Kuusamossa. Luulen, että Kemi-Tornio kulkee tätä samaa polkua.

 

Meri-Lapin Matkailun myyntijohtaja Teija Mikkolan mukaan charter-lentoja saadaan, mutta se vaatii tosi paljon työtä.

– Meri-Lappi on tietyllä tapaa tuore muiden matkailualueiden rinnalla. Työn täytyy olla pitkäjänteistä: vaatii parin kolmen vuoden työn, että saamme uuden matkanjärjestäjän vakuutettua. Mutta tulevaisuus on ihan varmasti sitä, että myös tänne lentävät charter-koneet.

 

Tällä hetkellä Kemi-Torniosta lähtee muutama charter-kone vuodessa.

 

Finnairin myyntijohtaja Mikko Turtiainen kertoi, että yöpyvän vuoron lopettamisen jälkeen Kemi-Tornion matkustajaliikenteessä on näkynyt positiivista kehitystä.

– Kansainvälinen turistimatkustus on kasvussa. Kun katsotaan kokonaismatkustajalukuja, matkustajakehitys on neljännen vuoron lakkauttamisen jälkeen ollut lähes stabiilia viime vuoteen nähden. Toiveena tietysti on, että pystymme kesien jälkeen kasvattamaan matkustusta ja tarjoamaan sellaisia yhteyksiä, jotka toimivat sekä liike- että vapaa-ajanmatkustajalle.

– Lentoyhtiöt lisäävät ja vähentävät kapasiteettia kysynnän mukaan. Seuraamme myös, miten hankkeet, joita täällä on vireillä, lisäävät matkustusta. Voimme mahdollisesti kokeilla asioita tulevaisuudessa, Turtiainen kertoi.

 

Paneeelikeskustelun juontaja Riikka Rautiainen nosti esiin ilmastoahdistuksen. mutta kansanedustaja Kaisa Juuso totesi lentoliikenteen lisääntyvän siitä huolimatta.

– Lentoliikenne tulee kasvamaan muun muassa Etelä-Euroopasta ja Kiinasta. Paine tulee Ruotsin, Norja ja Suomen Lappiin. Se on aivan selvää. Näen tulevaisuuden lentoliikenteen osalta valoisana, Juuso sanoi.

 

Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen haluaa nostaa esiin, että Meri-Lappi on monella tapaa vastuullinen matkailukohde. Hän mainitsi kaupunkien, matkailuyritysten ja teollisuuden ympäristötoimista ja -vastuista.

– Kannattaa miettiä, mitä me voimme tuoda ympäristökeskusteluun: meillä on osaamista ja asennetta. Ja lento-operaattorit voivat toimia myös vastuullisesti.

 

Mikko Turtiaisen mukaan Finnairin silmissä vastuullisuus ja kestävä kehitys on yksi tärkeimmistä teemoista.

– Se lähtee satsauksesta kalustoon. Ja vuoden alusta lähtien jokainen matkustaja on voinut hyvittää omaa hiilijälkeä esimerkiksi tukemalla biopolttoaineita tai hiilidioksidin vähennysprojekteja.

 

Summat Finnairilla vaihtelevat matkasta riippuen yhdestä eurosta 65 euroon. Turtiainen muistutti, että jokainen matkustaja vaikuttaa omilla valinnoillaan. On hyvä miettiä, onko lentoyhtiö sellainen, joka satsaa kestävään kehitykseen ja ympäristöön.