Heikkala on aloittanut lentämisen Vinkalla (Valmet L-70), ja jatkanut Hawk:lla (BAE Hawk). Ensimmäinen hävittäjälentokone oli Draken (Saab J35), jolla hän lensi kolmen vuoden aikana noin 300 tuntia. Hornetilla (Boeing F/A-18 C/D) Heikkala lensi yhteensä 18 vuotta ja noin 1500 tuntia. Nykyään hän siis lentää ilmavoimien Pilatus PC-12 yhteyskoneella. -Olen aina tykännyt lentämisestä ja erityisesti olen pitänyt hävittäjällä lentämisestä. Hävittäjäkoneen suoritusarvot ovat jotain sellaista mikä tuntuu monen vuoden kokemuksen jälkeenkin uskomattomalta. Matka taittuu parhaimmillaan jopa 2000 km/h nopeudella, nousukyky kentänpinnasta kymmenen kilometrin korkeuteen kestää parhaimmillaan alle minuutin.
Heikkala on aloittanut lentämisen Vinkalla (Valmet L-70), ja jatkanut Hawk:lla (BAE Hawk). Ensimmäinen hävittäjälentokone oli Draken (Saab J35), jolla hän lensi kolmen vuoden aikana noin 300 tuntia. Hornetilla (Boeing F/A-18 C/D) Heikkala lensi yhteensä 18 vuotta ja noin 1500 tuntia. Nykyään hän siis lentää ilmavoimien Pilatus PC-12 yhteyskoneella. -Olen aina tykännyt lentämisestä ja erityisesti olen pitänyt hävittäjällä lentämisestä. Hävittäjäkoneen suoritusarvot ovat jotain sellaista mikä tuntuu monen vuoden kokemuksen jälkeenkin uskomattomalta. Matka taittuu parhaimmillaan jopa 2000 km/h nopeudella, nousukyky kentänpinnasta kymmenen kilometrin korkeuteen kestää parhaimmillaan alle minuutin.

25.04.2018 | 05:12 | 0

Terveiset Ilmavoimista

 

 

 

 

Juttu Anitta Koivisto

Kuvat Tommi Heikkalan arkisto

 

Jyväskylä

 

Eversti Tommi Heikkala, Suomen ilmavoimien valmiuspäällikkö, on Tornion poikia.

Hän on syntynyt Torniossa ja viettänyt lapsuutensa ensin Tornion Suensaaressa, ja yläasteikäisenä Karungissa.

Jyväskylässä asuvan Tommin perheeseen kuuluu Päivi -vaimo, joka on myös torniolaisia, sekä kolme tyttöä; Rebekka Riina ja Ronja.

Tasavallan presidentti ylensi viime Itsenäisyyspäivänä everstiluutnantti Heikkalan everstiksi.

Heikkalan sotilaslentäjäura lähtee vuodesta 1995 Lapin Lennoston Hävittäjälentolaivueesta Rovaniemeltä, jolloin mies lensi Drakenilla. Vuonna 1999 hänet valittiin F-18 koulutettavaksi ja sen myötä Heikkala toimi Hornet -lentueen varapäällikkönä kolme vuotta, lentueen päällikkönä neljä vuotta ja hetken aikaa myös laivueupseerina ennen sotakorkeakouluun menemistä.

-Valmistuin Maanpuolustuskorkeakoulusta Yleisesikuntaupseeriksi vuonna 2011. Olin hieman yllättynyt, että minut komennettiin suoraan kurssin jälkeen Hävittäjälentolaivue 11:a komentajaksi.

-Sain toimia HÄVLLV 11 komentajana vuosina 2011-2013. Sitten sain siirron Saksaan Ramsteiniin, jossa toimin Suomen yhteysupseerina NATO:n ilmavoimaesikunnassa vuoteen 2015 saakka.

-Saksan vuodet olivat erittäin mielenkiintoisia ja koko perhe viihtyi siellä erinomaisesti, kertoo Heikkala.

Lue koko juttu 25.4. lehdestä/digilehdestä.

 

 

 

-Tässä on meidän perhe, kertoo Tommi Heikkala.

-Tässä on meidän perhe, kertoo Tommi Heikkala.

-Tässä on kuva viimeiseltä Hornet lennoltani.

-Tässä on kuva viimeiseltä Hornet lennoltani.